Projektledare inriktning varumärke till IQ
Om IQ
IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget och grundades 2005 för att bidra till ett smartare förhållningssätt till alkohol. Vi är en kommunikativ kraft som jobbar för en medveten och reflekterande alkoholkultur hos unga. På egen hand och tillsammans med andra aktörer som är i ungas egna kulturella kontext vill vi göra svåra samtal och frågor lättare. Syftet med allt det vi gör är att unga ska må bättre genom medvetna val som minskar risken för att alkohol skadar dem själva, eller andra. Ett uppdrag som genererat en rad prisbelönta kampanjer och uppmärksammade initiativ. Senast i raden är Ruset, Sveriges första dramaserie på TikTok.
Vi söker nu en driven Projektledare med huvudansvar för att genomföra kampanjer och initiativ som syftar till att bygga IQs varumärke, nå IQs målgrupp med budskap om ett smartare förhållningssätt till alkohol liksom att driva trafik till IQs tjänster. Projektledarollen är en bred roll med många kontaktytor både internt och externt. Arbetsinsatserna finns inom hela spektret av IQs olika kanaler i form av större kampanjer men det kan även handla om projektledning kopplat insatser som är viktiga för IQs verksamhet.
Huvudsakliga ansvarsområden:
· Planera och genomföra marknadsaktiviteter genom hela projektcykeln utifrån uppsatt budget och mål.
· Genomföra integrerade marknadsinsatser i egna och köpta kanaler.
· Agera projektledare och produktionsledare med gränssnitt mot reklambyrå, medie-byrå liksom övriga medarbetare på IQ.
· Driva strategiska utvecklingsprojekt relaterat till IQs verksamhet.
· Daglig operativt arbete såsom löpande marknadsföring i digital och fysisk miljö.
· Mäta och följa upp aktiviteter och jobba in insikterna i projekten.
· Ingå i IQs redaktion, bidra med kreativ input och vid tillfällen skapa löpande innehåll.
· Ansvar för varumärkesfrågor:
· Ansvar för att IQ över tid har en kommunikation som hänger ihop med IQs kommunikativa angreppsätt och position. Över tid, ett ansvar för att utveckla och underhålla vår varumärkesplattform och grafiska profil
· Ansvar för att följa upp och analysera hur IQ levererar på uppsatta KPI:er genom mätningar som kvartalsvisa tracking.
Utbildning och erfarenhet:
· Relevant akademisk examen.
· ca 7-13 års relevant arbetslivserfarenhet gärna från produkt-eller samhällsnära tjänster eller tjänstemarknadsföring.
· Erfarenhet av större integrerade marknadsföringsprojekt i egna och köpta kanaler i digital liksom fysisk miljö.
· Dokumenterad erfarenhet av liknande befattningar med framgångsrik omvandling av strategier till genomförda insatser.
· Erfarenhet av att framgångsrikt ha jobbat med marknadsföring på digitala plattformar där IQs målgrupp befinner sig.
· Erfarenhet av att ha gjort strategiska vägval både vad gäller kreativa vägval i ett marknadsprojekt likväl som val av medier och kanaler.
· Erfarenhet, kunskap och nyfikenhet kring målgruppen 14-30 år.
· Erfarenhet av varumärkesfrågor.
Personliga egenskaper:
· Trygghet i sig själv och i rollen.
· Ansvarstagande, drivande, lagspelare.
· Ambitiös och flexibel som person och vill utvecklas och tar i där det behövs.
· Strukturerad och leveranssäker person som trivs med många kontakter och ibland korta deadlines.
· Ser möjligheter, lösningar och bidrar till ett positivt arbetsklimat och teamkänsla.
· Drivs av att ta lärdom av det som har varit för att hitta nya vägar som löser utmaningar på ett ännu bättre sätt – snarare än att vara nöjd med en befintlig lösning som är lagom bra.
· Har lätt för att stå upp för sin åsikt och har skinn på näsan men är samtidigt lyhörd för andras åsikter.
· Proaktiv person som och tar ägarskap över sitt ansvarsområde och föreslår förändringar.
· Nyfiken och vetgirig när det kommer till att förstå unga och deras kulturella kontext
För rekryteringen ansvarar Romney & Rudberg Talent Search AB. Ansök via länken. Vid frågor kontakta gärna Rekryteringskonsult Lotta Romney lotta@romneyrudberg.se tel 0707171719.