Marknad/Kommunikationschef till Ljung & Sjöberg

 


Ljung & Sjöberg är ett tjänsteföretag ledande och specialiserade på alkohol- och drogproblem, spelberoende och medberoende på arbetsplatsen. Med våra kunder och klienter driver vi förändring både på organisations- och individnivå. Vårt utbud består av målgruppsanpassade utbildningar, handledningstjänster, medicinska utredningar, beroendebehandling och arbetsplatstester såsom nyanställningstester och slumpmässig provtagning. Affärsområdet Biotest säljer och distribuerar drogtester och droganalyser.  Genom dotterbolaget Alfa rehabilitering AB bedriver vi även behandlingshem. Ljung & Sjöberg har tillsammans med en extern revisionsbyrå utvecklat en standard för certifiering ”Proaktiv arbetsplats” mot alkohol och drogproblematik. Antalet kunder som väljer att certifiera sig enligt denna standard ökar för varje år. Vi är idag ca 50 personer och finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Piteå och Sundsvall men vårt utbud av tjänster är nationellt. Bolaget har upprepade gånger tilldelats Dagens Industris Gasellpris och Veckans Affärers Superföretagspris. Vi har olika yrkesroller, erfarenheter och utbildningsbakgrund men delar samma mission: Att hjälpa arbetsgivare rädda liv!

 

Nu förstärker vi organisationen med en Marknads-och Kommunikationschef. Vi söker dig som trivs med att jobba i en bred kommunikationsroll som både är strategisk och operativ. Vi söker dig med gedigen erfarenhet och kunskap inom kommunikation och PR-arbete, erfarenhet från digital B2B marknadsföring samt arbete och utveckling av grafisk profil.

 

 

Dina arbetsuppgifter

1. Marknadsstrategi och planering:

  • Utveckla och implementera marknadsföringsstrategier som tydligt stärker och

positionerar företagets varumärke och driver kundtillväxt.

  • Ta fram marknadsplaner baserat på marknadsanalyser och affärsmål.

  • Säkerställa genomförandet av marknadsplaner

 

2. PR-arbete och extern kommunikation:

  • Ansvara för företagets relationer med media och externa intressenter.

  • Skapa pressmeddelanden, artiklar och andra material för att säkerställa positiv

mediebevakning.

  • Hantera kriskommunikation

  • Bygga företagets varumärke som en trovärdig aktör i branschen.

  • Proaktivt samarbete med PR-byråer och journalister för att maximera

medieexponeringen.

 

3. Digital och traditionell marknadsföring:

  • Säkerställa en enhetlig grafisk profil i hela koncernen, för att skapa en konsekvent

och igenkännbar profil som stärker varumärkeskännedomen och förmedlar

koncernens värderingar och vision på ett enhetligt sätt, oavsett plattform eller kanal.

  • Aktivt driva digital transformation inom marknadsföring samt löpande utveckla detta

arbete för att öka engagemang och effekt i företagets målgrupper.

  • Planera och genomföra traditionella marknadsföringsaktiviteter som event, tryckt

material och annonsering.

 

4. Intern och extern samordning:

  • Ansvara för att utveckla, implementera och övervaka riktlinjer och processer som

säkerställer att marknadsförings- och varumärkesstrategin efterlevs internt. Detta

inkluderar att utbilda och stödja medarbetare, genomföra regelbundna kontroller av

kommunikationsmaterial och aktiviteter, samt samarbeta med relevanta avdelningar

för att upprätthålla en enhetlig extern och intern kommunikation i linje med

företagets varumärkesidentitet och strategiska mål.

  • Koordinera marknads- och PR-initiativ med externa samarbetspartners.

 

5. Analys och uppföljning:

  • Kontinuerligt mäta och analysera effekten av marknads/kommunikation/PR

aktiviteter.

  • Att med hjälp av data analysera och vid behov utveckla aktiviteter och strategier med

målet att nå maximal effekt.

 

6. Budgethantering:

  • Ansvara för budgetering och förvaltning av marknads- och kommunikationsbudget

på ett kostnadseffektivt sätt.

 

 

Din bakgrund

Du har en bred erfarenhet och goda kunskaper inom marknadsföring, PR och kommunikation och trivs med att jobba både strategiskt och operativt. Du har framgångsrikt skapat kampanjer som genererat intäkter och är van att hantera medieförfrågningar och kriskommunikation. Du är skicklig på att bygga relationer med media och externa parter. Vi ser att du har relevant Akademisk utbildning och kunnig i verktyg som Google Analytics, CRM-system och marketing automation-plattformar.

 

 

Din personlighet

Du är kreativ och strategisk med förmåga att inspirera och skapa innovativa kommunikationslösningar samt varumärkesstärkande aktiviteter. Du är en stark relationsbyggare och gillar samarbete, både internt och externt. Du är flexibel och har god anpassningsförmåga vilket gör att du snabbt kan agera på oförutsedda händelser och förändringar i omvärlden. Du är självgående, prestigelös och nyfiken samtidigt som du är resultatinriktad, med ett tydligt fokus på att leverera mätbara resultat.

 

Marknads-och Kommunikationschefen rapporterar till VD och är en del av koncernens ledningsgrupp. En förutsättning för anställning är att bakgrundskontroller samt alkohol-och drogtester är utan anmärkning. Vi tillämpar 6 mån provanställning.

 

 

För rekryteringen ansvarar Romney & Rudberg Talent Search. Ansök via länken. Vid frågor ring eller maila gärna rekryteringskonsult Sarah Rudberg  sarah@romneyrudberg.se 0705512700 eller Lotta Romney lotta@romneyrudberg.se 0707171719.