Digital Strateg till IQ

 


IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget och grundades 2005 för att bidra till ett smartare förhållningssätt till alkohol. Vi är en kommunikativ kraft som jobbar för en medveten och reflekterande alkoholkultur hos unga. På egen hand och tillsammans med andra aktörer som är i ungas egna kulturella kontext vill vi göra svåra samtal och frågor lättare. Syftet med allt det vi gör är att unga ska må bättre genom medvetna val som minskar risken för att alkohol skadar dem själva, eller andra. Ett uppdrag som genererat en rad prisbelönta kampanjer och uppmärksammade initiativ. Senast i raden är Ruset, Sveriges första dramaserie på TikTok.

Vi söker nu en Digital Strateg med syfte att proaktivt utveckla, underhålla och skapa ett helhetstänk i IQs digitala kanaler. Rollen går däribland ut på att leda och driva processer framåt vilket exempelvis kräver att en förmåga att se till helheten och vara en god koordinator med hög samarbetsvilja. Vägledande är verksamhetens övergripande mål som ska omsättas till projekt och koncept så att vi ökar målgruppsanpassningen på alla plan och får ett ännu större genomslag i våra kommunikationsinsatser i webb och sociala kanaler.

Huvudsakliga ansvarsområden:  

 

  • utveckla och förvalta IQs webbplatser, digitala tjänster och sociala kanaler

  • nitiera och driva utvecklingsprojekt med målgruppsfokus

  • vara en central del i arbetet kopplat till innehåll på våra sociala kanaler och webbplatser - från innehållskreation till medieköp

  • vara drivande i arbetet med webbanalys (uppföljning och utvärdering av våra digitala insatser)

  • utveckla och förvalta styrdokument som rör IQs digitala arbete

  • agera kravställare och beställare gentemot externa leverantörer

  • arbeta med sökmotoroptimering och sökordsannonsering

  • arbeta med tillgänglighetsanpassning

  • arbeta med upphandlingsfrågor

  • producerar innehåll till IQs kanaler

  • Är en aktiv del i IQs redaktion, från ax till limpa 

Utbildning och erfarenhet:

 

  • flerårig erfarenhet av arbete på kommunikationsavdelning eller digital byrå

  • flerårig erfarenhet av webbutveckling och arbete med sociala kanaler

  • flerårig erfarenhet av projektledarrollen och arbete i projektform

  • erfarenhet av att tidigare ha arbetat med målgruppsanpassning

  • mycket goda kunskaper inom webbanalys

  • mycket goda kunskaper i att agera beställare mot extern byrå (mediebyrå, webbyrå).

  • En god skribent som lätt anpassar sitt skrivande till olika sammanhang och kanaler och som även själv kan producera enklare innehåll i både bild och rörligt.

  • Kreativ person som kan omsätta kreativa idéer till koncept, produktion och uttag i sociala kanaler.

  • goda språkkunskaper i såväl svenska som engelska

  • goda kunskaper i publiceringsverktyget Wordpress (eller liknade publicerings verktyg)

  • relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet  

 

Personliga egenskaper:

  • Trygg i sig själv och i rollen.

  • Ansvarstagande, drivande men också en lagspelare.

  • Ambitiös och flexibel som person och vill utvecklas och tar i där det behövs.

  • Strukturerad och leveranssäker person som trivs med många kontakter och ibland korta deadlines.

  • Ser möjligheter, lösningar och bidrar till ett positivt arbetsklimat och teamkänsla.

  • Drivs av att ta lärdom av det som har varit för att hitta nya vägar som löser utmaningar på ett ännu bättre sätt – snarare än att vara nöjd med en befintlig lösning som är lagom bra.

  • Kan stå upp för sin åsikt och har skinn på näsan men är samtidigt lyhörd för andras åsikter.

  • Proaktiv och tar ägarskap över ditt ansvarsområde och föreslår förändringar.

  • Nyfiken och vetgirig när det kommer till att förstå unga och deras kulturella kontext

För rekryteringen ansvarar Romney & Rudberg Talent Search AB. Ansök via länken. Vid frågor kontakta gärna Rekryteringskonsult Lotta Romney 0707171719, lotta@romneyrudberg.se